بلوئر ارزن – بلوئر روبوسکی

بلوئر تصفیه فاضلاب

بلوئر چیست و بلوئر هوادهی چه کاربردی در تصفیه آب و فاضلاب دارد؟

نقش گسترده بلوئر تصفیه فاضلاب موجب شده تا صنایع دیگر نیز از این دستگاه کاربردی استفاده کنند. به طور کلی این بلوئرها، تجهیزاتی برای دمیدن هوا هستند و با دستگاه‌های وکیوم، تفاوت چشمگیری دارند. بلوئرهای هوادهی می‌توانند فشار هوا را مطابق با حجم فعالیت روزانه شما تنظیم کنند و به همین دلیل در انواع مختلفی طراحی شده‌اند. حضور این دستگاه‌ها در صنعت تصفیه فاضلاب، به بهبود کیفیت آب و سرعت بالای پاکسازی کمک شایانی کرده است. در ادامه با ما همراه شوید تا نقش بلوئرها را در تصفیه آب و فاضلاب بررسی کنیم‌.

فرآیندهایی که بلوئر هوادهی در مراحل مختلف تصفیه آب و فاضلاب انجام می‌دهد

اهمیت بلوئرهای هوادهی در سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب، قابل انکار نیست. این تجهیزات به اندازه‌ای حیاتی و ضروری هستند که نبود آن‌ها، عملکرد تصفیه خانه‌ها را با اختلالات گسترده مواجه می‌کند. در ابتدا باید بدانید که از بلوئرهای هوادهی در تصفیه به روش لجن فعال استفاده می‌شود. این روش به تجزیه بیولوژیکی اختصاص دارد و بلوئر تصفیه فاضلاب وظیفه اکسیژن رسانی به باکتری‌ها را به عهده خواهد داشت. در این روش ابتدا مواد جامد را با استفاده از فرایند ته‌نشینی از پساب جدا می‌کنند.

در مرحله بعدی پساب وارد جریان هوادهی می‌شود و بلوئر موظف است که هوای کم فشار را به دیفیوزرهای هوادهی منتقل سازد. مرحله بعدی به تصفیه مواد جامد ته‌نشین شده اختصاص دارد. این لجن‌ها باید به مدت چند روز الی چند هفته در اقلیم‌های گرم و سرد باقی بمانند که در این مدت زمان، به صورت مداوم توسط بلوئرها، هوادهی می‌شوند. بلوئر در این مرحله، هوای فشرده را به لایه‌های زیرین لجن‌ها پمپاژ می‌کند. این امر موجب می‌شود تا باکتری‌های تجزیه کننده از اکسیژن آزاد شده تغذیه کنند و با سرعت بیشتری به تجزیه بیولوژیکی بپردازند.

بلوئر در تصفیه فاضلاب چه صنایعی کاربرد دارد؟

بلوئر تصفیه فاضلاب

بلوئر تصفیه فاضلاب دستگاهی منحصر به فرد است که نقش گسترده و مهمی را در صنایع ایفا می‌کند. این تجهیزات پایه ثابت کشتارگاه‌های دام و طیور هستند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای مرغداری‌ها نیز استفاده کرد. صنایع تولید لبنیات، از جمله مصرف کنندگان بلوئرهای هوادهی به حساب می‌آیند. تجهیزات هوادهی همچنین به عنوان پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنایع پرورش ماهی و آبزیان شناخته می‌شوند و اکسیژن مورد نیاز آبزیان را به طور کامل تامین می‌کنند. کارخانه‌های تولید سرامیک و کاشی را می‌توان از دیگر مصرف کنندگان بلوئرهای هوادهی دانست. البته نباید از نقش چشمگیر این تجهیزات در صنایع حیاتی کشور نظیر پتروشیمی، چشم‌پوشی کرد.

بلوئرهای هوادهی در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند. همچنین به منظور تصفیه آب و فاضلاب نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. باید بدانید که بلوئر تصفیه فاضلاب در تمامی فرایندهای هوازی نقش دارند و هوای فشرده را به وسیله دیفیوزرها به حوضچه‌های هوادهی پمپاژ می‌کنند. شما می‌توانید از این دستگاه به منظور هوادهی به لاگون‌ها نیز استفاده کنید.

این بلوئرها در روش‌های تصفیه MBR و SBR نقش گسترده‌ای دارند و می‌توانند هر کدام از راکتورها را به طور جداگانه، هوادهی کنند. شست‌‌وشوی فیلترها به شیوه معکوس، از دیگر کاربردهای چشمگیر بلوئرهای هوادهی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب خواهد بود.

ساختار بلوئر هوادهی آب و فاضلاب و تفاوت آن با سایر انواع بلوئر

بلوئرهای هوادهی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این امر موجب شده تا هر صنعت بتواند بلوئر مناسبی را برای خود تهیه کند. از جمله بلوئرهای هوادهی مناسب و کاربردی برای صنعت تصفیه آب و فاضلاب را می‌توان مدل روتس یا همان جابه‌جایی مثبت معرفی کرد. از آنجایی که این مدل دامنه هوادهی بسیار بالایی دارد، به عنوان بلوئر تصفیه فاضلاب شناخته می‌شود.

این دستگاه به عنوان یک پمپ خشک، دو عملکرد دمندگی و مکندگی را به خریداران ارائه می‌دهد. در واقع یکی از دلایل پرکاربرد بودن روتس بلوئر در فرایند تصفیه آب و فاضلاب را می‌توان عملکرد دوگانه آن دانست. از جمله بارزترین تفاوت میان این بلوئر با سایر مدل‌ها، ابعاد بسیار بزرگ آن است.

در واقع شما می‌توانید با توجه به حجم هوا مورد نیاز خود، این بلوئر را با ابعاد حداکثر ۱۰۰ هزار متر مکعب نیز سفارش دهید. این پمپ، دو عدد روتور ۲ الی ۳ لاب دارد که درون یک پوسته قرار گرفته‌اند. عملکرد این بلوئر به صورت دو محوره است و فرایند هوادهی را با چرخیدن روتورهای چدنی انجام می‌دهد.

حداکثر فشار بلوئر تصفیه فاضلاب را بیش از ۵ بار می‌دانند و هوای خروجی آن، کاملا خشک و بدون رطوبت است. در ساختار این مدل، شاهد سیلندرهایی از جنس چدن خاکستری و چرخ دنده‌های فولادی هستیم. استفاده از این متریال، موجب شده تا بلوئر نیازی به سیستم خنک کنندگی نداشته باشد.

بلوئر تصفیه فاضلاب

مشخصات فنی بلوئر هوا

مشخصات فنی بلوئر تصفیه فاضلاب بر اساس ابعاد و حجم هوا تولیدی توسط آن، تعیین می‌گردد. فشار نیز عامل موثری در تعیین مشخصات فنی بلوئرها به حساب می‌آید؛ زیرا که هوا تولید شده در هر مدل، با فشار معینی از سایلنسر خارج خواهد شد. در حال حاضر می‌توان گفت که تمامی مدل‌های بلوئر، هوایی با فشار ۵۰ الی ۱۰۰۰ میلی بار را در فرایند دمش تولید می‌کنند. فراموش نکنید که بلوئرهای تصفیه آب و فاضلاب به صورت دوکاره طراحی شده‌اند و فشار هوای تولیدی توسط آن‌ها در حالت مکش در محدوده ۵۰ الی ۵۰۰ میلی بار قرار دارد.

از دیگر مشخصات فنی بلوئر تصفیه فاضلاب می‌توان به میزان دبی آن اشاره کرد. دبی این تجهیزات در بازه ۱۰ الی ۷۰۰۰ متر مکعب بر ساعت است که شما می‌توانید این پارامتر را بر اساس حجم فعالیت خود تنظیم کنید. بسیاری از بلوئرهای مخصوص تصفیه آب و فاضلاب دارای دور روتور بیش از ۳۰۰۰ هستند و به دو صورت افقی و عمودی نصب می‌شوند. توان الکتروموتور در این تجهیزات، به فشار هوا تولید شده بستگی دارد. به گونه‌ای که هرچه فشار بیشتر باشد، باید بلوئرهایی با توان بالاتر را خریداری کنید.

بهترین انواع بلوئر برای تصفیه خانه‌ها

از دیگر انواع بلوئر تصفیه فاضلاب می‌توان به فن‌ها اشاره کرد. فن بلوئرها به دلیل عملکرد ویژه خود، گزینه ایده آلی برای تصفیه خانه‌های کوچک هستند. این دستگاه‌ها جریان هوا را از تیغه‌ها یا همان پروانه‌های خود عبور می‌دهند. فن بلوئرها به منظور ایجاد فرایند دمندگی از یک الکتروموتور قدرتمند کمک می‌گیرند.

اما در برخی موارد می‌توان موتورهای هیدرولیکی را نیز بر روی آن‌ها نصب کرد. آنچه موجب محبوبیت فن بلوئرها برای تصفیه خانه‌ها شده است را می‌توان حجم هوای تولید شده دانست. این تجهیزات حجم بسیار زیادی از هوای فشرده را در اختیارتان قرار می‌دهند.

اما باید توجه داشته باشید که فشار هوا در فن بلوئرها کمتر از مدل‌های دیگر است. اگر شما به هوای فشرده با فشار بالا نیاز دارید، از اسکرو بلوئرها کمک بگیرید. اسکروها نوع دیگر بلوئر تصفیه فاضلاب هستند که دو فرایند دمندگی و مکندگی را انجام می‌دهند. این مدل از بلوئر هوادهی دارای دو محور است و می‌تواند فشار هوا را تا چندین برابر افزایش دهد. از این جهت اغلب در صنایعی به کار می‌رود که به فشار هوای بالا نیاز دارند.

تعمیر بلوئر تصفیه خانه در اصفهان بلوئر

از جمله عواملی که می‌تواند کیفیت عملکرد و طول عمر بلوئر تصفیه فاضلاب را تضمین کند، سرویس‌های ماهیانه و سالیانه است. در سرویس ماهیانه، فیلترهای هوای ورودی و همچنین روغن چرخ دنده‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت نیاز، عوض می‌شوند. سرویس سالیانه نیز به تعویض بلبرینگ‌ها و گسکت روغن می‌پردازد. علاوه بر این، در سرویس سالیانه تسمه پولی به طور دقیق بررسی شده و تعویض می‌گردد. انجام منظم سرویس‌های ماهیانه و سالیانه، به بهبود عملکرد و راندمان بلوئرهای هوادهی کمک می‌کند.

البته باید انجام سرویس‌ها را به متخصصین حرفه‌ای بسپارید. واحد تعمیرات اصفهان بلوئر با بیش از ۲۰ سال تجربه، باکیفیت‌ترین خدمات را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. بهره‌گیری از جدیدترین و بهترین تجهیزات تعمیرگاهی و سرعت عمل بالا، تضمین کننده کیفیت خدمات این مجموعه هستند. شما می‌توانید با خیال آسوده سرویس دهی و تعمیرات انواع بلوئر تصفیه فاضلاب را به متخصصین اصفهان بلوئر بسپارید.

تعمیر بلوئر تصفیه فاضلاب

نحوه نگهداری و اطمینان از سلامت بلوئر تصفیه فاضلاب

به منظور حفظ سلامت بلوئرهای هوادهی تصفیه خانه‌ها، لازم است تا تکنیک‌های نگهداری از این تجهیزات را بلد باشید. روغن کاری از جمله فرایند‌های مهم برای افزایش طول عمر بلوئرهای هوادهی است. به همین دلیل پس از گذشت ۱۷۵ ساعت از عملکرد دستگاه، فرایند گریس کاری را انجام دهید.

تراز بندی سطح شاسی بلوئر تصفیه فاضلاب نیز اهمیت بسیار زیادی در بهبود عملکرد آن دارد. شما باید هر سه ماه یکبار، به وسیله واشرهای مخصوص و تراز مهندسی، نسبت به تراز بندی سطح شاسی اقدام کنید. شما باید فیلترهای هوا را به طور مداوم بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. مدت زمان تعویض فیلترها به میزان گرد و غبار محیط بستگی دارد.

پمپ هواده بلوئر تصفیه فاضلاب در ابتدای فعالیت مقدار زیادی ذرات فلزی و پلیسه دارد. از این جهت روغن آن را برای بار نخست پس از ۱۰۰ ساعت تعویض کنید. مدت زمان تعویض روغن پمپ هواده در دفعه‌های بعدی، حدود ۱۵۰۰ ساعت کاری است.

میزان کشش تسمه بلوئرهای تصفیه فاضلاب در هفته اول فعالیت، باید به صورت یک روز در میان ارزیابی شود. پس از گذشت یک هفته، می‌توانید هر سه ماه یکبار آن را بررسی کنید. از سرویس‌های ماهیانه و سالیانه غافل نشوید؛ زیرا که تضمین کننده کارایی و راندمان بلوئرهای هوادهی هستند.

بلوئر هوادهی استخر پرورش ماهی

تجهیزات هوادهی علاوه بر فعالیت به عنوان بلوئر تصفیه فاضلاب در صنایع پرورش ماهی و آبزیان نیز نقش چشمگیری دارند. اهمیت این تجهیزات در استخرهای پرورش ماهی به اندازه‌ای زیاد است که نرخ رشد آبزیان را تابعی از آن می‌دانند. در استخرهای پرورش ماهی معمولا از بلوئرهای ساید چنل استفاده می‌شود. این بلوئرها، هوا را از قسمت مکش وارد روتورهای خود کرده پس با افزایش فشار، آن را به سطوح آب منتقل می‌کنند.

این امر با افزایش اکسیژن آب، طول عمر و نرخ رشد آبزیان را بیشتر می‌کند. بلوئرهای هوادهی در کاهش گازهای سمی آب نظیر سولفید هیدروژن نیز موثر هستند و می‌توانند مواد آلی درون حوضچه‌های پرورش را تجزیه کنند. از دیگر کاربردهای بلوئر تصفیه فاضلاب در صنعت پرورش آبزیان را می‌توان حفظ تعادل گرمایی آب دانست. این تجهیزات از گرم و سرد شدن بیش از اندازه آب جلوگیری می‌کنند و کیفیت آب درون حوضچه‌ها را افزایش می‌دهند.

نتیجه‌گیری

بلوئر تصفیه فاضلاب دستگاهی قدرتمند و پرکاربرد است که فعالیت بسیاری از صنایع را به آن وابسته می‌دانند. بلوئرهای هوادهی در انواع مختلفی طراحی شده اند که هر کدام از آن‌ها فشار هوای معینی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این امر موجب شده تا صنایع هیچگونه محدودیتی در انتخاب آن‌ها نداشته باشد. بلوئر هوادهی تصفیه فاضلاب، با حذف عوامل بیولوژیکی، کیفیت آب را تضمین می‌کنند. البته توجه داشته باشید که عملکرد این دستگاه‌ها به سرویس دهی منظم آن‌ها بستگی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت اصفهان بلوئر، از نحوه و شرایط تعمیر و سرویس دهی تجهیزات هوادهی مطلع شوید. برای این امر از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

 

 

 

اشتراک گذاری پست