بلوئر ارزن – بلوئر روبوسکی

زمان تعمیر بلوئر

چه زمانی باید نسبت به تعمیر یا سرویس بلوئر اقدام کنید؟

چه زمانی باید نسبت به تعمیر یا سرویس بلوئر اقدام کنید؟

بلوئر یکی از دستگاه‌های حیاتی در صنایع مختلف به شمار می‌رود. وظیفه اصلی این دستگاه، انتقال و تهویه هوا در یک محیط کاری است. این عمل به بهبود کارکرد دیگر دستگاه‌ها و سلامت کارکنان، کمک ویژه‌ای می‌کند. به همین دلیل باید همیشه از عملکرد صحیح و بی نقص بلوئر مطمئن باشید. برای این کار، لازم است تا زمان تعمیر بلوئر را شناخته و به موقع آن را سرویس کنید. شاید در نگاه اول تشخیص وضعیت بلوئر و خرابی آن آسان به نظر برسد، اما اینطور نیست. عوامل متعددی بر عملکرد صحیح بلوئر تاثیر می‌گذارند. شما باید با بررسی دوره‌ای هر یک از این عوامل، زمان مناسب تعمیر را تشخیص دهید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اصلی‌ترین عوامل برای شناسایی زمان لازم برای تعمیر و سرویس بلوئر را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لطفا فایل صوتی زیر را گوش دهید و سپس ادامه مقاله را بخوانید.

 

با توجه به چه عوامل و معیارهایی باید زمان تعمیر بلوئر را حدس بزنیم؟

  • مدت زمان کارکرد بلوئر را بررسی کنید.

اولین معیار تشخیص زمان تعمیر بلوئر، توجه به مدت زمان کارکرد دستگاه است. یک دستگاه بلوئر نو، پس از گذشت ۴ الی ۵ سال از زمان نصب، باید سرویس و تعمیر شود. حتی در صورت عملکرد بی‌نقص بلوئر پس از گذشت این مدت، باز هم بررسی آن کاملا الزامی است. دلیل آن هم اتمام طول عمر بلبرینگ‌های دستگاه می‌باشد.

  • به نسبت محیط کار دستگاه تصمیم بگیرید.

محیط کار دستگاه، در تعیین زمان تعمیر بلوئر نقش اساسی دارد. در محیط‌هایی مانند کارخانه‌های سیمان که آلودگی و حرارت هوا بسیار زیاد است، باید زودتر نسبت به سرویس بلوئر اقدام کنید. بازه کارکرد بی‌نقص یک بلوئر نو در چنین شرایطی، سه الی سه و نیم سال می‌باشد. بعد از گذشت این مدت، بررسی دستگاه و تعمیر آن الزامی است.

  • به نسبت شرایط، روزانه یا هفتگی بلوئر را کنترل کنید.

شما باید به صورت روزانه یا هفتگی بلوئر را بررسی کنید. بدین منظور، برخی از بلوئرها دارای تابلوها یا درایوهایی بوده که مسئول خاموش و روشن کردن دستگاه و اعلام اطلاعات آن هستند. در این مدل‌ها می‌توانید با خواندن اطلاعات وضعیت دستگاه از روی تابلو، به راحتی آن را کنترل کنید. این امر تعیین زمان تعمیر بلوئر را آسان‌تر می‌سازد. در صورتی که دستگاه فاقد تابلو باشد، می‌توانید از ابزارهای اندازه‌‌گیری همانند اهم متر بهره بگیرید. در حین کنترل دستگاه به هر طریق، باید به بررسی آمپر بلوئر بپردازید. این بررسی باید نسبت به شرایط محیط کارکرد دستگاه صورت گیرد. برای این کار، ابتدا آمپر بلوئر را در زمان خرید و نصب اولیه ثبت نمایید. سپس به صورت دوره‌ای (روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالیانه) آمپر کنونی دستگاه را نسبت به آمپر اولیه بسنجید. اگر آمپر دستگاه از میزان اولیه بالاتر رفته و دچار افزایش ناگهانی شود، زمان تعمیر بلوئر فرا رسیده است.

زمان سرویس بلوئر
وضعیت روغن، نشان‌دهنده زمان تعمیر بلوئر
  • وضعیت روغن بلوئر را به صورت دوره‌ای بررسی نمایید.

روغن بلوئر به صورت دوره‌ای نیاز به تعویض دارد. به هنگام این امر، باید وضعیت روغن را بسنجید و از نرمال بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که وضعیت روغن نرمال نباشد، باید نسبت به تعمیر و بررسی دستگاه اقدام کنید. وضعیت غیرعادی روغن را می‌توانید از عواملی چون تغییر رنگ آن، بالا رفتن ویسکوزیته روغن و غیره متوجه شوید.

  • صدای بلوئر، حاکی از وضعیت سلامت آن است.

یک معیار دیگر برای تشخیص زمان تعمیر بلوئر، توجه به صدای آن در هنگام کارکرد است. اپراتورها معمولا به راحتی متوجه تغییر صدای دستگاه می‌شوند. به محض تشخیص تغییر صدای بلوئر از حالت عادی به غیرعادی، باید آن را بررسی کنید. صدای غیرعادی بلوئر، نشاندهنده وجود یک مشکل در اجزای آن است.

  • حرارت دستگاه را بسنجید.

حرارت بلوئر باید به صورت روزانه بررسی گردد. این کار را می‌توانید با ابزار دیجیتال مخصوص انجام دهید. محدوده دمای نرمال یک بلوئر، بین ۶۰ الی ۹۰ درجه سانتیگراد است. در صورتی که دمای دستگاه از این بازه تجاوز کند، باید آن را به یک متخصص، جهت بررسی و تعمیر، نشان دهید. البته بلوئر می‌تواند با دمای ۱۲۰ درجه هم به عملکرد خود ادامه دهد، اما با این حال نیاز به بررسی دارد.

حرارت بالا، الزامی برای بررسی بلوئر

برای کاهش میزان خرابی بلوئر، این نکات را به خاطر بسپارید.

اگر می‌خواهید که زمان تعمیر بلوئر افزایش یابد، نکات زیر را حتما انجام دهید.

  • نکات هنگام نصب:
    • حتما ابتدا کتابچه راهنمای عملیات را خوانده و مطالب را به خوبی درک کنید.
    • مشخصات بلوئر را با موارد ذکر شده در طراحی مقایسه نمایید.
    • از سالم بودن ظاهر بلوئر مطمئن شوید.
    • لطفا ولتاژ بلوئر را بررسی کنید. اگر ولتاژ پایدار نیست، از تثبیت کننده ولتاژ بهره بگیرید.
    • مطمئن شوید که در ورودی بلوئر، هیچ گونه ناخالصی و ماده خارجی وجود نداشته باشد.
    • بلوئر باید در فضای داخلی و به دور از باد و رطوبت نصب شود. دمای محیط باید زیر ۴۰ درجه و رطوبت نسبی زیر ۸۰٪ باشد.
    • بلوئر نباید در محیط‌های حاوی گرد و غبار زیاد نصب شود. در صورت نیاز به نصب دستگاه در این محیط‌ها، لطفا فیلتر هوا را اضافه کنید.
    • لطفا بلوئر را در مکانی بدون لرزش نصب نمایید. در صورت نصب در چنین محیطی، واشر ضد ضربه را اضافه کنید.
    • مطمئن شوید که هیچ گرد و غباری به فن خنک کننده موتور نفوذ نکند. این کار زمان تعمیر بلوئر را افزایش می‌دهد.
    • از لوله‌های پایدار حرارتی و مارتریال به عنوان لوله اتصال استفاده کنید. مطمئن شوید که لوله‌ها دارای نشتی هوا نباشند. در حین آزمایش بلوئر، از نبود مکش مارتریالی به بلوئر اطمینان حاصل نمایید.

حتما به نشان روی ورودی و خروجی بلوئر توجه کنید. مطمئن شوید که اتصالات به درستی نصب شده و بلوئر به طور معکوس کار نمی‌کند. در صورت معکوس بودن نیز می‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد، اما در این صورت راندمان دستگاه پایین می‌آید. همچنین احتمال وجود مشکلات بزرگتر هم وجود دارد.

رعایت نکات عملکردی، ضمانتی بر طول عمر بلوئر

چه عواملی می‌توانند منجر به خرابی بلوئر و کاهش طول عمر آن شوند؟

حال که با تشخیص زمان تعمیر بلوئر آشنا شدید، بد نیست نگاهی به علل خرابی آن نیز بندازید. آگاهی از این علل، به شما در نگهداری بهتر از دستگاه کمک می‌کند. به طور کلی مشکلات بلوئر، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • نگهداری نامناسب از فیلتر

بلوئرها، مانند بسیاری از فناوری‌های جریان هوا، ماشین‌های خنک کننده‌ای هستند که از هوا استفاده می‌کنند. آنها باید جریان ثابتی از هوا را حفظ کرده تا گرمای تولید شده از طریق فشرده سازی را دفع کنند. وقتی فیلترها به اندازه کافی تعویض نشوند، ممکن است مسدود گردند. در نهایت، جریان هوا به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که دلتا T از توانایی بلوئر برای خلاص شدن از گرما، فراتر رود. بدین ترتیب دمای بلوئر به آرامی بالا رفته و کم کم به نقطه بحرانی می‌رسد. در اینجا با تشخیص بالا رفتن حرارت طبق موارد گفته شده، به زمان تعمیر بلوئر پی می‌برید. فیلترها باید در صورت نیاز تعویض شوند تا فشار دیفرانسیلی به میزان ۱۰ اینچ کمتر از فشار دیفرانسیل آب حفظ گردد. زمان مناسب برای تعویض فیلترها، بسته به شرایط محیطی، بین دو هفته تا ۹۰ روز است.

  • نصب نامناسب دریچه تخلیه

وظیفه شیر تخلیه، ایجاد مسیری برای خروج هوا از سیستم هوا، در صورت رسیدن به فشاری معین است. جهت انتخاب شیر تخلیه مناسب و نصب آن، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

دیگر مشکلات رایج در بلوئر و علت آنها به شرح زیر می‌باشند.

تشخیص زمان تعمیر بلوئر، با بررسی دمای دستگاه

پس از تشخیص زمان و علل خرابی بلوئر، برای سرویس و تعمیر آن به کجا مراجعه کنیم؟

تشخیص به موقع زمان تعمیر بلوئر در افزایش طول عمر و بهره‌وری آن تاثیر بسزایی دارد. البته انتخاب یک شرکت مطمئن برای سرویس و تعمیر آن نیز مهم است. بدین ترتیب می‌توانید از حل شدن دائمی مشکل و عملکرد طولانی مدت بلوئر خود مطمئن شوید. اگر به دنبال شرکتی حرفه‌ای برای تعمیر بلوئر خود هستید، اصفهان بلوئر با افتخار خدمات خود را به شما ارائه می‌دهد. شرکت ما با ۲۰ سال سابقه تخصصی در زمینه سرویس و تعمیر انواع بلوئرهای صنعتی، خدماتی با کیفیت را عرضه می‌دارد. از جمله ویژگی‌های شرکت ما، می‌توان به کیفیت بالا، قیمت مناسب، سرعت عمل، استفاده از بروزترین ابزارها و غیره اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۹۱۳۳۸۹۱۰۶۰ تماس بگیرید.

منابع:

https://www.goorui.com/2020/06/12/common-causes-of-blower-failure/

https://www.goorui.com/2019/12/04/reasons-of-blower-failure/

اشتراک گذاری پست