بلوئر ارزن – بلوئر روبوسکی

راه اندازی بلوئر صنعتی

نکات مهم در نصب و راه اندازی بلوئر صنعتی روتس

نکات مهم در نصب و راه اندازی بلوئر

در این مقاله نکات مهم در راه اندازی بلوئر را برای شما توضیح داده‌ایم. قبل از اینکه اقدام به نصب بلوئر کنید حتما این مقاله را بخوانید. لطفا ابتدا ویس زیر را گوش کنید و سپس ادامه متن را مطالعه کنید.

 

جهت نصب و راه اندازی بلوئر چه نو باشند و چه تعمیر و سرویس شده، باید به نکات زیر توجه کنید:

۱- تراز بودن محل نصب بلوئر

یکی از موارد مهم موقع نصب بلوئرها تراز بودن محل نصب آن می‌باشد. به عنوان مثال اگر این محل، تراز نباشد باعث می‌شود روغن درون بلوئر، به یک قسمت بیشتر و به یک قسمت کمتر برسد و کارایی کافی را نداشته باشد و همین اختلال روغن‌کاری، باعث خرابی قطعات داخلی یا کم شدن عمر دستگاه می شود.

نصب بلوئر صنعتی

۲- استفاده از سافت درایوها و اینورترها برای راه‌ اندازی بلوئر

موقع راه‌اندازی، اکثر بلوئرها دورهای بالایی دارند که معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور می‌باشد و اگر قرار باشد بلوئر یک دفعه به این سرعت بالا برسد خرابی تسمه، شافت‌ها، پولی، چرخ‌دنده‌ها را باعث می‌شود و بهترین استاندارد برای جلوگیری از این امر،‌ استفاده از سافت درایو‌ها و اینورتر‌ها می‌باشد که موقع استارت،‌ بلوئر نرم و آرام آرام دور بگیرد که این امر برای اضافه کردن عمر بیشتر دستگاه لازم و ضروری می‌باشد.

۳- عدم وجود اشیا و قطعات اضافی درون دستگاه در موقع استارت

موقعی که بلوئر روی شاسی بسته شد و می‌خواهیم متعلقات دیگر مثل منیفولد‌های ورودی و خروجی را نصب کنیم باید حتما بررسی شود که قطعه خارجی، ‌شی فلزی،‌ کارتن، پلاستیک،‌ و هرچیزی که موقع استارت بلوئر، به داخل دستگاه مکش می‌شود،‌ وجود نداشته باشد چون باعث آسیب جدی به دستگاه می‌شود. این نکته‌ای است که اگر هنگام راه اندازی بلوئر از آن غفلت کنید می‌تواند مشکل ساز باشد.

منیفولد ورودی و خروجی حتما عاری از گرد‌وخاک باشد و حتی‌الامکان آنها را تمیز‌ و هواگیری کنیم.

۴- استفاده از فیلترهای نو موقع نصب بلوئر

بهتر است موقع نصب بلوئر چه نو و چه سرویس ‌شده، از فیلترهای نو استفاده کنیم. فیلتری که کثیف و خراب است استفاده نشود.

۵- استفاده از روغن سفارشی شرکت سازنده

هر روغنی را داخل بلوئر نریزید چون شاید، بلوئراستارت شود و حتی تا چند روز یا چند ماه هم کار کند، ولی روغنی که استاندارد نباشد کف می کند و باعث بالا رفتن حرارت دستگاه می‌شود،‌ روغن کاری بین قطعات خوب انجام نمی‌شود، روغن یا اینقدر سفت است که به قطعات داخلی نمی‌رسد یا اینقدر روان است که بین قطعات اصلا جاری نمی‌شود. بنابراین حتما از روغن استاندارد که شرکت سازنده معرفی کرده است تا میزان سفارش شده یعنی تا وسط چشمی روغن نما استفاده کنید. بیشتر از این مقدار باعث روغن‌ریزی و گرم شدن دستگاه و کمتر از این مقدار هم باعث آسیب به قطعات دستگاه می‌شود. (مقاله بهترین روغن برای بلوئر را مطالعه نمایید)

۶- سفت بودن پیچ‌های نگهدارنده دستگاه

اگر پیچ های نگهدارنده دستگاه شل باشد، دستگاه موقع استارت با لرزش زیاد کار می‌کند و یا منیفولدهای ورودی و خروجی درست هوابندی نشده و ممکن است از طریق مکش گردوغبار را به داخل ببرد و یا از طریق خروجی هوای خروجی را داخل نفرستد و بیرون بدهد که باعث تولید سروصدای زیادی می‌شود. پس از محکم بودن پیچ‌های نگهدارنده بلوئر اطمینان حاصل کنید.

۷- بالانس بودن پولی بلوئر

اگر پولی بلوئر بالانس نباشد باعث خوردگی، زدگی تسمه‌ها و خرابی زود هنگام بلبرینگ‌ها می‌شود. نباید براده یا چیزی که بتواند تسمه را از بین ببرد داشته باشد.

هنگام راه اندازی توسط ابزار‌های مخصوص از تراز بودن پولی دینام و پولی بلوئر اطمینان حاصل کنید چون این کار باعث افزایش طول عمرتسمه‌ها می‌شود.

۸- رگلاژ بودن تسمه‌ها

بیش از حد شل یا سفت بودن تسمه ها برای دستگاه ضرر دارد چون اگر بیش از حد شل باشند بلوئر دور نمی‌گیرد و اصطلاحا تسمه سیلیپ می‌کند و اگر بیش از حد سفت باشند به بلبرینگ و شافت‌ها فشار می‌آورد و باعث خرابی زود هنگام بلبرینگ‌ها و کاسه نمد‌ها می‌شود. پس این نکته در در هنگام راه اندازی بلوئر مدنظر داشته باشید.

با فرض بر اینکه تمام موارد گفته شده رعایت شده‌اند،‌ قبل از استارت و قبل از اینکه تسمه ها را روی پولی بیندازیم دینام را استارت کنید و جهت دور آن را با جهت دور بلوئر کنترل کنید. اگربلوئر دورچپ می‌زند دینام هم باید دور چپ بزند و برعکس.

جهت دور بلوئر معمولا روی خود بلوئر علامت‌گذاری شده یا در کاتالوگ گفته شده است. پس قبل از اینکه تسمه روی پولی نصب شود دینام را استارت می‌کنیم و جهت دور آن را کنترل می‌کنیم در غیر این ‌صورت بلوئر از تایم خارج می شود.

بلوئر را حتما با دست می‌چرخانیم و از عدم وجود شی خارجی در درون آن مطمئن می‌شویم و اینکه صدای اضافه ندارد و روان کارمی‌کند،‌ سپس تسمه ها را نصب می‌کنیم،‌ مسیرهای خروجی، ‌والف و دریچه ها را کنترل می کنیم که باز باشد و موقع استارت هوای بلوئررا پس نزند.

بلوئر را در حد ۵ تا ۱۰ ثانیه ، یکی دوبار استارت و خاموش می‌کنیم و خوب گوش می‌دهیم که دستگاه سروصدای اضافه نداشته باشد و نرم و روان کار کند. بعد از اینکه خواستیم استارت نهایی را انجام دهیم بهتر است بلوئر به یک‌باره زیر بار زیاد نرود و هوای خروجی بلوئر در هوای آزاد برود و بین ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت بلوئر به صورت خلاص کار کند تا از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنیم.

سپس دستگاه را داخل مدار قرار می‌دهیم و حداقل یک روز اول بعد از استارت اولیه، مراقب دستگاه باشیم و با ابزارهایی مثل مانومتر، حرارت سنج، آمپرگیری،‌ ویبره‌سنج،‌ نویزسنج چک می‌کنیم دستگاه در شرایط عادی کار می‌کند‌‌‌.

راه اندازی بلوئر

چکیده:

  • راه اندازی اولیه و نصب بلوئر روتس چه اینکه بلوئر آکبند و نو باشد و چه اینکه راه اندازی پس از تعمیر و سرویس، تفاوتی ندارد.
  • قبل از هرکار باید از جهت صحیح چرخش الکتروموتور و در نهایت بلوئر اطمینان کامل حاصل کنید چون چرخش غلط الکتروموتور و در نتیجه چرخش عکس بلوئر باعث به هم خوردن تایمینگ چرخ دنده‌های بلوئر شده و آسیب بسیار زیادی به دستگاه وارد می‌کند.
  • برای اطمینان از جهت صحیح چرخش بلوئر به کاتالوگ دستگاه مراجعه کنید یا اگر اطراف شفت محرک بلوئر علامت گذاری شده به آن توجه کنید.
  • اگر تسمه های بلوئر یا کوپلینگ آن نصب است آنها را جدا کرده و الکتروموتور را استارت کنید و به جهت چرخش شفت الکتروموتور دقت کنید اگر جهت چرخش اشتباه است با تغییر کابلهای برق الکتروموتور آن را اصلاح کنید.
  • پس از اطمینان از جهت دور بلوئر آن را روی شاسی نصب کنید و پیچهای نگدارنده را به اندازه کامل محکم کنید تا بلوئر لرزش و صدا نداشته باشد.
  • سپس تسمه ها را در روی فولیها قرار دهید و به اندازه استاندار تحت کشش قرار دهید.
  • سپس منیفولد ورودی را نصب کنید و فیلتر هوای تمیز را در محل قرار دهید.
  • از میزان روغن در محفظه دو طرف بلوئر اطمینان حاصل کنید و نوع روغن مصرفی بلوئر را از شرکت سازنده یا سرویس کار مجرب سوال بفرمایید.
  • جهت استارت اولیه حتما کلید قطع و وصل برق در محل بلوئر باشد که در صورت بروز مشکل سریعآ برق را قطع کنید.
  • حال بلوئر را استارت کنید و پس از ۳ ثانیه خاموش کنید و سپس کوپلینگ یا تسمه هارا با دست بچرخانید در موقع چرخش نباید زیر دست احساس گیر یا سفت بودن بلوئر احساس شود در صورت احساس چنین موردی حتما از تعمیرکار مجرب کمک بگیرید. این کار را ۳ یا ۴ مرتبه تکرار کنید تا مطمئن شوید بلوئر روان و بدون صدا است در صورت اطمینان میتوان بلوئر را استارت نهایی و در مدار قرار داد البته بهتر است حداقل بلوئر ۳۰ دقیقه بدون بار و تحت فشار کار کند و سپس در مدار قرار گیرد.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و با نکات مهم در راه اندازی و نصب بلوئر آشنا شده باشید. در صورتی که سوالی دارید می توانید با کارشناسان اصفهان بلوئر در تماس باشید.

 

 

اشتراک گذاری پست