بلوئر ارزن – بلوئر روبوسکی

تعمیر پمپ هوادهی

اصفهان بلوئر مرکز تخصصی تعمیرات انواع بلوئر

پمپ یکی از مهمترین تجهیزاتی است که نه تنها در صنعت بلکه در محیط‌های خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کارایی پمپ‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال بلوئر های هوادهی پمپ‌های دمنده و مکنده بسیار قوی هستند که قادر به افزایش تراکم هوا بوده و در نتیجه می‌توانند هوای متراکم شده را با قدرت از لوله‌های خروجی خود به بیرون بدمند. (پیشنهاد می کنیم مقاله بلوئر چیست را مطالعه کنید) بلوئرها هوا انواع مختلفی داشته و کارایی بسیار زیادی در صنعت دارند. در این مقاله با اصفهان بلوئر همراه باشید تا در مورد تعمیر بلوئر هوادهی و پمپ‌ها با یکدیگر صحبت کنیم.

تعمیر بلوئر هوادهی

تنوع در طراحی و ساخت بلوئر‌ هوادهی این امکان را فراهم می‌کند که در صنایع مختلف شامل صنایع غذایی، پتروشیمی، گاز، نفت، کشاورزی و غیره بتوان از این پمپ‌ها و بلوئر‌ها استفاده کرد. اما یکی از موضوعات بسیار مهم، نحوه نگهداری از بلوئر هوا و پمپ است و بازرسی و عیب‌یابی طبق برنامه منظم در راستای نگهداری از این دستگاه‌ها، اهمیت زیادی دارد. زمانی که ما در مورد تعمیر بلوئر هوادهی صحبت می‌کنیم، حتماً باید با اجزای داخلی آن‌ها آشنا باشیم تا بتوانیم در عیب‌یابی و تعمیرات، با دقت بسیار زیادی عمل کنیم. بنابراین در راستای تعمیر بلوئر هوادهی، ابتدا اجزای اصلی این بلوئر را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • پوسته بلوئر هوادهی
تعمیر بلوئر هوادهی
تعمیر انواع بلوئر هوادهی از سراسر کشور در اصفهان بلوئر

همانگونه که از نام آن مشخص است، پوسته یک لایه محافظتی است که تمام قطعات داخلی بلوئر هوا را حفظ می‌کند. بنابراین باید طراحی ظاهری و جنس پوسته بلوئر هوادهی بسیار عالی باشد تا نه تنها راندمان کارایی بلوئر هوادهی افزایش پیدا کرده بلکه مطمئن باشیم که قطعات داخلی دچار آسیب نمی‌شوند. یکی از ایراداتی که ممکن است در بلوئر رخ داده و در نتیجه نیاز به تعمیر بلوئر هوادهی باشد، خراشیدگی یا خط و خش‌هایی است که بر روی آن ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی حتماً باید نسبت به ترمیم پوسته بلوئر اقدام نمود چون خراشیدگی‌ها باعث می‌شوند که سطح خارجی لوب‌ها بر سطح داخلی پوسته، به خوبی منطبق نشده و در نتیجه سیالی که داخل بلوئر هوادهی است، به بیرون نشت خواهد کرد.

  • اورینگ‌ها

وظیفه اورینگ‌ها در بلوئر هوادهی، آب‌بندی است تا از نشت سیال موجود در داخل پمپ جلوگیری شود. اورینگ، بین پوسته اصلی و درب گیربکس و متعلقات چرخ دنده‌های تایمینگ قرار می‌گیرد. بنابراین یکی دیگر از دلایل نیاز به تعمیر بلوئر هوادهی، خرابی‌هایی است که در اورینگ اتفاق افتاده و در نتیجه هم باعث استهلاک قطعات داخلی و هم باعث نشت مواد می‌شود.

  • پروانه‌ها یا لوب‌ها

پروانه‌ها در داخل بلوئر هوادهی باعث انتقال و جابجایی سیال می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که لوب‌ها یک قطعه حیاتی در بلوئر هوادهی هستند و اگر خللی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید، فشار در داخل بلوئر، به شدت بالا می‌رود. یکی از رایج‌ترین ایراداتی که در عین قسمت اتفاق می‌افتد، سایش بین لوب و پوسته داخلی بلوئر هوادهی است که باعث می‌شود کارایی این دستگاه کاهش یابد. از طریق تعمیر بلوئر هوا می‌توان به راحتی این مشکل را برطرف نمود.

  • چرخ‌دنده

در داخل بلوئر هوادهی، چرخ‌دنده‌هایی قرار گرفته است که به هماهنگ کار کردن لوب‌ها کمک می‌کنند. بنابراین اگر چرخ‌دنده‌ها دچار خرابی گردند، باید سریعاً نسبت به تعمیر بلوئر هوادهی اقدام کنید چرا که همین مسأله باعث از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

  • شفت

شفت در داخل بلوئر هوادهی، وظیفه تراز‌بندی و انتقال انرژی دوار و مکانیکی ورودی از فولی به ساختار بلوئر هوادهی را برعهده دارد. بنابراین همان گونه که متوجه شدید، خراشیده شدن و یا ترک خوردن شفت‌ها باعث می‌شود که بلوئر به طور کامل از کار بیفتد. در بازدید‌هایی که به صورت دوره‌ای برای عیب یابی بلوئر هوادهی در نظر گرفته می‌شود، این قبیل عیب‌ها شناسایی شده و در روند تعمیر بلوئر هوادهی، رفع اشکال انجام خواهد گرفت.

  • فیلتر هوای ورودی

در داخل بلوئر هوادهی، باید فیلتر هوا وجود داشته باشد تا از ورود گرد و غبار و ذرات آلاینده به داخل دستگاه جلوگیری شود. در غیر این صورت این ذرات بین قطعات داخلی، رسوب کرده و باعث کاهش کارآیی آن‌ها می‌شود. در زمانی که عملکرد بلوئر قفل می‌کند، در راستای عیب یابی بلوئر هوادهی حتماً باید فیلتر‌ها را نیز بررسی کنید.

  • بلبرینگ

برای اینکه شفت‌ها به صورت ثابت نگه داشته شوند، باید بلبرینگ در بلوئر وجود داشته باشد. بنابراین خرابی بلبرینگ‌ها منجر به صدای زیادی در بلوئر خواهد شد چون شفت‌ها استهلاک زیادی پیدا می‌کنند و در نهایت مجبور به تعمیر بلوئر هوادهی می شوید.

تعمیر بلوئر هوا
خرابی بلبرینگ‌ها منجر به صدای زیادی در بلوئر هوادهی می‌شود.

تعمیر بلوئر هوا
سلامت بلبرینگها تاثیر زیادی در سلامت بلوئر هوا دارد.

تعمیر انواع بلوئر هوا

بلوئر روتس یکی از قوی‌ترین پمپ‌های مکنده و دمنده است که در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. برای مثال در کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع چوب، تصفیه خانه، پرورش ماهی، در صنعت نساجی، صنعت اسید‌سازی، خودرو‌سازی، ماشین‌های سمپاشی و موارد دیگر از بلوئر روتس استفاده می‌شود. اگر شما انواع مختلفی از پمپ‌های هوادهی را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که بلوئر هوا قدرت بالایی در مکندگی و دمندگی هوا داشته و راندمان آن نسبت به پمپ‌های وکیوم، بسیار بالاتر است. آنچه باعث شده است که بلوئر‌های روتس بتوانند جایگاه بهتری را در صنعت به دست بیاورند، تولید فشار و دبی مناسب، قابلیت تحمل فشار بالا، قابلیت خروج هوا بدون روغن شدن آن و همچنین تعمیر بلوئر روتس به آسانی است. در حالی که بلوئر‌های دیگر، کمی پیچیدگی ساختار‌ی داشته و به همین دلیل تعمیرات آن‌ها دشوارتر می‌شود. برای اینکه در مورد تعمیر بلوئر هوا روتس صحبت کنیم، اجازه دهید قطعات داخلی این قبیل بلوئر‌ها را مورد بررسی قرار دهیم که عبارتند از:

  • اورینگ
  • پوسته
  • پروانه
  • چرخ‌دنده‌های تایمینگ
  • شفت
  • فیلتر هوا
  • بلبرینگ
  • فیلتر خروجی
  • سیلندر و سرسیلندر

اگر اختلالی در هر یک از این قطعات اتفاق بیفتد، قطعاً کارایی روتس بلوئر با مشکل برخورد خواهد کرد. به همین دلیل است که برند بلوئر روبوسکی خدمات بازرسی بلوئر هوا در بازه‌های زمانی مشخص توسط کارشناسان این برند را در نظر گرفته است. (البته بلوئر ارزن نیز از این قائده مستثنی نیست) اگر شما در زمان‌های مشخص شده، دستگاه را مورد بازرسی قرار دهید، در صورتی که کوچکترین عیبی بروز کرده باشد، سریع تعمیر بلوئر روتس انجام گرفته و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری خواهد شد. بنابراین تمامی موارد ذکر شده در ادامه را در زمان‌های مشخص کنترل نمایید:

  • پوسته بلور بررسی شود. در صورتی که ترک یا شکستگی ظریف در پوسته وجود دارد، باید هر چه زودتر تعمیر بلوئر انجام گیرد چون سیال داخل بلوئر به بیرون نشت کرده و کارایی آن افت پیدا می‌کند.
  • فیلترها و روغن دستگاه را کنترل نمایید. باید به موقع فیلتر‌ها و روغن دستگاه را تعویض کنید. در واقع باید سطح روغن بلوئر را کنترل کرده و زمانی که نیاز بود، نسبت به تزریق روغن اقدام نمایید.
  • قطعات داخلی بلوئر را در زمان‌های مشخص کنترل کنید. در صورتی که یکی از قطعات دچار مشکل شده باشد، اتفاقاتی همانند ساییدگی، صدای زیاد و خرابی داخلی رخ خواهد داد. به محض اینکه صدای عجیب و زیادی از بلوئر هوا شنیدید، حتماً با اصفهان بلوئر که نمایندگی تعمیرات نمایندگی بلوئر هوا روبوسکی تماس بگیرید. این صدا نشان‌دهنده بروز خرابی بوده و نباید برای تعمیر بلوئر هوا سرخود عمل کنید. بلکه باید از نیرو‌های متخصص بخواهید که در این زمینه به شما کمک کنند.

توجه داشته باشید که بعد از روشن کردن بلوئر هوا باید به تدریج فشار آن را افزایش دهید تا فشاری به دستگاه وارد نشود. حتی اگر شما از بلور فشار بالا استفاده می‌کنید، باز هم به هیچ عنوان نباید فشار را به صورت ناگهانی در داخل دستگاه بالا ببرید. خوشبختانه برند روبوسکی در کشور ایران نمایندگی‌های بسیار زیادی دارد که تحت نظر متخصصین و افراد مجرب، مدیریت می‌شود. بنابراین شما برای تعمیر بلوئر روتس، اصلاً مشکلی نخواهید داشت. این نکته را به خاطر بسپارید که نحوه تعمیر بلوئر هوا بر روی کارایی و طول عمر آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین اصلاً به هزینه‌ها توجه نکنید بلکه همین که مطمئن باشید تعمیرکاران حرفه‌ای وظیفه تعمیرات را برعهده می‌گیرند، این موضوع به نفع شما تمام خواهد شد.

تعمیر پمپ وکیوم

این قبیل پمپ‌ها برای ایجاد فضای خلاء مورد استفاده قرار می‌گیرند. قدرت مکش پمپ‌های خلاء متفاوت بوده و شما براساس نیاز خود، باید یک پمپ وکیوم مناسب را انتخاب نمایید. یک پمپ وکیوم از چند وکیوم، پمپ فشارسنج و انواع شیر‌ها، تله‌ها، اتصالات دائمی و غیر دائمی تشکیل شده است. به طور کلی پمپ‌های وکیوم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • پمپ وکیوم خشک که محیط خلاء را بدون روغن ایجاد می‌کند.
  • پمپ وکیوم رینگ روغن که قابلیت ایجاد شرایط خلأ در محیط روغنی را دارد.
  • پمپ وکیوم رینگ آب، یک پمپ خلاء صنعتی آب در گردش است.

مسلماً قدرت هر کدام از این پمپ‌های وکیوم با یکدیگر متفاوت است و شما باید براساس شرایط کاری خود، یک پمپ وکیوم مناسب را انتخاب نمایید. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که اگر این پمپ خراب شد، برای تعمیر پمپ وکیوم باید چه کار کنید؟ لازم است این حقیقت را بیان کنیم که خرابی کوچک در پمپ وکیوم، می‌تواند اتفاقات ناگواری را به همراه داشته باشند. بنابراین در ابتدا به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که براساس نوع برند مورد استفاده از پمپ وکیوم، حتماً در بازه‌های زمانی منظم طبق دستور نمایندگی مورد نظر، بررسی و چکاپ پمپ وکیوم را انجام دهید چون در این صورت اگر کوچکترین نقصی اتفاق افتاده باشد، قبل از اینکه خرابی پیشروی کند، می‌توانید مشکل را برطرف کرده و دوباره از پمپ همانند روز اول استفاده کنید. از آنجایی که گاهی اوقات خرابی‌هایی در پمپ‌ وکیوم اتفاق بیفتد ولی کارفرمایان به دلیل عدم آگاهی از این خرابی‌ها، نمی‌توانند متوجه عیب رخ داده در پمپ شوند، بنابراین اجازه دهید عیوب رایج در پمپ وکیوم و راهکار‌هایی جهت تعمیر پمپ وکیوم را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم:

  • پمپ‌های وکیوم ممکن است دچار گرفتگی یا پارگی در مسیر لوله بین مخزن و پمپ شوند. بنابراین به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در زمان‌های مشخص، پمپ را بررسی کنید چون اگر این پارگی اتفاق افتاده باشد، می‌توانید سریعا متوجه شده و برای تعمیر پمپ وکیوم اقدام نمایید. برای اینکه متوجه شوید چنین مشکلی در مسیر لوله بین مخزن و پمپ رخ داده است یا نه، باید یک تست انجام گیرد. برای این منظور باید بر روی قسمت ورودی پمپ، تست فشار انجام شود. در صورتی که عدد نشان‌دهنده بر روی گیج با شرایط استاندارد پمپ متفاوت باشد، دستگاه دچار خرابی بوده و باید هر چه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید.
  • گاهی اوقات صدای خیلی زیاد و غیرطبیعی از پمپ وکیوم شنیده می‌شود. سایش بیش از اندازه قطعات به یکدیگر و یا خرابی برخی از قطعات داخلی، باعث بروز چنین صدایی خواهد شد که باید حتماً متخصص، پمپ وکیوم را بررسی کند تا از طریق میزان صدا و محلی که صدا از آن شنیده می‌شود، بتواند عیب‌یابی دقیق و تعمیر پمپ وکیوم را انجام دهد.

عیوب رایج در انواع بلوئر هوا دهی و پمپ

عیوب احتمالی در بلوئر دلایل بروز عیب
کاهش سرعت بلوئر احتمالا تسمه بلوئر و یا پمپ شل شده و باید نیروی کششی تسمه را تنظیم کنید.
کاهش ظرفیت هوادهی باید حتما سرعت دستگاه را کنترل کنید چون احتمال دارد سرعت خیلی کم شده باشد.

استهلاک بین قطعات افزایش یافته است.

 

افزایش بیش از حد فشار در بلوئر باید وکیوم تولید شده در ورودي و خروجی بلوئر، کنترل شود.

از نصب درست شیرهاي حفاظتی مطمئن شوید.

گرفتگی در مسیر لوله‌کشی باید مسیر لوله‌کشی فیلتر، شیرهاي اطمینان و شیرهاي جداکننده بررسی شوند تا مطمئن شوید نشتی وجود ندارد.
افزایش قدرت مصرفی بلوئر باید در پوسته بلوئر، نقطه خیلی داغ وجود داشته باشد.

پولی‌ها یا کوپلینگ‌ها باید هم امتداد باشند.

فیلترها باید تمیز باشند.

از روغن باکیفیت در بلوئر استفاده کنید.

افزایش حرارت تولیدی در بلوئر کوپلینگ و یا پولی، هم امتداد نیستند.

سرعت بلوئر، بسیار افت کرده است.

شنیدن صدای زیاد از بلوئر روتورها دچار سایش شده‌اند.

بلبرینگ و دنده، عمر مفید خود را از دست داده و کهنه هستند.

یکی از قطعات در دستگاه، شل شده است.

فشار در بلوئر، زیاد است.

کاهش حرکات در بلوئر کوپلینگ و یا پولی‌ها در امتداد نیستند.

جسم خارجی در بلوئر وجود دارد.

برای جلوگیری از خرابی و تعمیر در بلوئر هوادهی چه کار کنیم؟

مسلماً نحوه استفاده و نگهداری از هر وسیله، بر روی سلامت و کارایی آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر اولین بار است که می‌خواهید بلوئر روتس راه‌اندازی کنید و یا اینکه تعمیر بلوئر هوادهی را انجام داده و می‌خواهید مجددا دستگاه شروع به کار کند، قبل از هر چیز نکات زیر را رعایت کنید:

  • تمامی مسیر‌های لوله‌کشی و محفظه داخلی بلوئر هوا مورد بررسی قرار گیرد تا مطمئن شوید هیچ ماده خارجی در دستگاه وجود ندارد.
  • از آنجایی که موتور و بلوئر روتس باید در راستای یکدیگر قرار گیرند تا یک نیروی کششی مناسب در تسمه‌ها ایجاد شود، پس این مورد را حتماً کنترل نمایید. در صورتی که موتور و بلوئر هم راستای یکدیگر نباشند، خرابی در بلبرینگ‌ها اتفاق می‌افتد.
  • در روغن کاری قطعات داخلی، باید از روغن مناسب استفاده شود.
  • همچنین ارتفاع روغن باید دقیقاً تا سطحی باشد که در داخل بلوئر هوا مشخص شده است. توجه داشته باشید اگر ارتفاع روغن از حد تعیین شده بیشتر گردد، همراه با افزایش حرارت و صدا بوده و همین موضوع باعث خرابی در داخل بلوئر خواهد شد.
  • نکته لازم به ذکر است این است که باید در ابتدا دو تا سه بار موتور را استارت بزنید و بعد سریعاً دستگاه را خاموش کنید. این کار باعث می‌شود که روتور‌ها به حالت نرمال چرخش خود را آغاز کنند.
  • زمانی که بلوئر هوادهی را راه‌اندازی کردید به خصوص اگر در مرحله تعمیر بلوئر بوده و می‌خواهید عملکرد آن را کنترل نمایید، باید در ۱۵ دقیقه اول اجازه دهید که بلوئر هوا بدون هیچگونه باری، چرخش داشته باشد. در این زمان باید تمامی نقاط شامل سیلندر‌ها و محفظه را به طور کامل کنترل نمایید و از عملکرد آن‌ها مطمئن شوید. سپس در ادامه به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، باید فشار بلوئر هوا را بالا ببرید تا از سلامت قطعات برای تحمل این فشار مطمئن شوید.
  • توجه داشته باشید در صورتی که در چند روز اول بعد از راه‌اندازی بلوئر هوادهی متوجه کارکرد غیر عادی آن شدید، دستگاه را خاموش کرده و با اصفهان بلوئر تماس بگیرید. بدین منظور کافی است با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۸۹۱۰۶۰ یا ۰۳۱۳۷۸۸۵۶۸۰ در ارتباط باشید. کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.

اشتراک گذاری پست